معیارهای عدالت اقتصادی از منظر اسلام ( بررسی انتقادی نظریه شهید صدر )
نویسندگان
چکیده
منابع مشابه
کارایی روش شهید صدر در کشف نظریه اسلامی عدالت اقتصادی
شهید صدر در کتاب اقتصادنا از روش کشفی، برای تبیین مکتب اقتصادی اسلام بهره میگیرد. از آنجا که نظریه عدالت متمایز از نظریه مکتب است؛ میتوان این سؤال را پرسید که آیا روش کشفی، کارایی لازم جهت کشف نظریه عدالت را دارد؟ در این مقاله تلاش بر آن است تا به سؤال فوق به عنوان سؤال اصلی پژوهش پاسخ داده شود. در ادامه سعی بر آن بوده تا مبتنی بر روش تحلیل متن به ارزیابی جوانب مختلف روش کشفی ایشان، با لح...
متن کاملتبیین مفهومی نظریه عدالت اجتماعی در اندیشه شهید صدر
به باور شهید صدر عدالت اجتماعی ارزشی اصیل، مبنایی اساسی و رکنی بیبدیل در اسلام است. در این مقاله با بررسی کامل آثار وی با روش دلالتپژوهی، دلالتها و نکاتی از متن آثار ایشان استنباط گردیده و نوعی تفسیر متن به متن صورت پذیرفته است تا جوهره اندیشه شهید صدر درباره عدالت اجتماعی فهمیده شود. به باور صدر، عدالت بهعنوان ارزشی توحیدی در موضوعهای مختلف، معنای خود را مییابد. در ساحت فردی، عدالت به مع...
متن کاملخوانش انتقادی استنطاق و کاربست آن در نظریه شهید صدر پیرامون سنتهای تاریخ در قرآن شهید صدر
نبود روشهای نو و پیشرفته در برداشت از قرآن کریم و منابع دینی یکی از کاستیهای اساسی مطالعات دینی به ویژه نظریهپردازی به منظور حل مسایل روز است. شهید صدر در زمرة اندک عالمان برجستهایست که از روشی نسبتاً نو سخن میگوید و با تبیینی منحصر به فرد از تفسیر موضوعی ویژگی فوقالعادهای به آن میدهد. این مقاله به خوانش انتقادی «استنطاق» در تفسیر موضوعی و «کاربست آن در نظریة سنتهای تاریخ در قرآن» میپ...
متن کاملعدالت اجتماعی از دیدگاه هایک، رالز، شهید مطهری و شهید صدر با تأکید بر چیستی عدالت
در این مقاله دیدگاه چهار نظریهپرداز معاصر درباره عدالت اجتماعی با تأکید بر چیستی عدالت بررسی شده است. هایک به نمایندگی از آزادیگرایان، رالز بهعنوان تأثیرگذارترین فیلسوف سیاسی معاصر غرب و شهید مطهری و شهید صدر بهعنوان نظریهپردازان اسلامی انتخاب شدهاند. هایک تنها به عدالت فردی معتقد است و مفهومی به نام عدالت اجتماعی را باور ندارد، از دیدگاه او عدالت عبارت است: قواعد رفتاری در حوزه فردی. نقط...
متن کاملرهاوردهای نظریه توالد ذاتی شهید صدر
نظریۀ توالد ذاتی شهید سیدمحمدباقر صدر، نظریهای بدیع در معرفتشناسی است که مدعی است قضایای یقینی، تنها بدیهیات و قضایای برآمده از آنان با قیاس برهانی نیستند، بلکه «نتیجۀ حاصل از دلیل استقرایی» نیز بر اساس حساب احتمالات طی دو مرحلۀ توالد موضوعی و توالد ذاتی، مورد یقین واقع میشود. ازآنجاکه شهید صدر معتقد است بیشتر معارف بشری از همین طریق حاصل میآیند، این روش معرفتی را در حوزههای مختلف ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
اقتصاد اسلامیناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
ISSN 1735-3262
دوره 8
شماره 32 2008
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023